Falu Däckservice
Öppettider
  • Måndag 07.30 - 16.30
  • Tisdag 07.30 - 16.30
  • Onsdag 07.30 - 16.30
  • Torsdag 07.30 - 16.30
  • Fredag 07.30 - 16.30
FREDAG 22/12-23 STÄNGER VI 13:00 PGA JUL
Frukost Stängt 09:00-09:30
Lunch Stängt 12:00-12:30
Fika Stängt 14:45-15:00
Kontakta oss
Falu Däckservice
Falun

Falu Däckservice

Ingarvsvägen 5
791 77 Falun
Öppettider
  • Måndag 07.30 - 16.30
  • Tisdag 07.30 - 16.30
  • Onsdag 07.30 - 16.30
  • Torsdag 07.30 - 16.30
  • Fredag 07.30 - 16.30
FREDAG 22/12-23 STÄNGER VI 13:00 PGA JUL
Frukost Stängt 09:00-09:30
Lunch Stängt 12:00-12:30
Fika Stängt 14:45-15:00
Byt verkstad
Falu Däckservice

Falu Däckservice

Ingarvsvägen 5
791 77 Falun
Öppettider
  • Måndag 07.30 - 16.30
  • Tisdag 07.30 - 16.30
  • Onsdag 07.30 - 16.30
  • Torsdag 07.30 - 16.30
  • Fredag 07.30 - 16.30
FREDAG 22/12-23 STÄNGER VI 13:00 PGA JUL
Frukost Stängt 09:00-09:30
Lunch Stängt 12:00-12:30
Fika Stängt 14:45-15:00
Byt verkstad

Däckmaterial och däckets uppbyggnad

Hur fungerar egentligen däckets mönster, och vilken funktion fyller mönstervariationerna? Här reder vi ut begreppen om däckets uppbyggnad!

Även om däck har olika egenskaper - beroende på däcktyp och om det är ett sommardäck eller vinterdäck, samt beroende på vilken tillverkare däcket kommer ifrån - så har alla däck i sig ungefär samma grundläggande uppbyggnad.

1. Slitbana 
2. Mönster
3. Klackar
4. Spår
5. Sajpning
6. Skuldra
7. Skyddslager
8. Gördellager
9. Stomlager
10. Klinch

Däckets uppbyggnad – beteckning och förklaring

  • Däckets stomlager (9) består av textilcord, dvs (textiltrådar som löper under däckets slitbana, mot rullriktningen av däcket) vävda i ett eller två lager, och sammanhållna av flera lager gummi.
  • Däckets bälte eller gördellager (8) skapar stabilitet i stommen och i däckets form.
  • S.k klinchar (10) fungerar som en tätning mellan fälg och däck och består av tvinnade stålvajrar.
  • Ytterst kommer den s.k slitbanan (1) vilket är den delen av däcket som vägbanan vanligtvis kommer i kontakt med. Slitbanan består av syntetgummi och naturgummi i olika kombinationer, vilket tillsammans med
  • däckmönstret (2) är det som ger däcket dess specifika egenskaper. Gummiblandningen (i många moderna däck infogas exempelvis kiselbaserade Silica in i gummiblandningen för att ge däcket ett lägre rullmotstånd) och däckmönstret styr bland annat däckens riktningsstabilitet, vattenevakuering, samt broms- och greppförmåga. De senare egenskaperna styrs mycket av …
  • …däckets sajpningar (5) där ju fler sajpningar däckmönstret har, desto bättre grepp får däcket på vägbanan. Hur sajpningarna sitter styr också vattenevakueringen så risken för vattenplaning minskar. Detta är förstås viktigt för både sommardäck så väl som för friktionsdäck eller dubbdäck.

Däckets mönsterdjup

Däckets mönsterdjup är oerhört viktigt för körsäkerheten. Att köra med för lågt mönsterdjup innebär flera säkerhetsrisker då däcken blir mer utsatta för skador, risken för vattenplaning ökar och däckens prestationsförmåga försämras avsevärt mycket. Bromssträckan ökar markant när däckens mönsterdjup hamnar under 3 mm, varför det minsta tillåtna mönsterdjupet på vinterdäck är just 3 mm. Du kan enkelt kontrollera mönsterdjupet själv eller genom att fråga oss på Däckpartner.