Vilket hastighetsindex ska du välja till dina nya däck?
Ska du köpa nya däck? Tänk på att alltid välja däck med:
- Antingen exakt det hastighetsindex som bilen är konstruerad för, alternativt ett högre hastighetsindex. Att använda däck med ett lägre hastighetsindex än vad bilen är konstruerad för, kan resultera i försämrad styrning och dålig styrrespons, och rekommenderas inte.
- Tänk också på att alltid ha samma hastighetsindex på alla dina däck till ett och samma fordon.
Vad är hastighetsindex?
Hastighetsindex anges av en bokstav, som motsvarar däckets rekommenderade maxhastighet.
”Exempel: H = 210”, innebär att däckets rekommenderade maxhastighet är 210 km/h.
Vilket belastningsindex ska jag ha?
Belastningsindex hör ihop med hastighetsindex på så vis att belastningsindex visar den rekommenderade maximala belastningen för däcket, när däcket färdas i maxhastigheten.
Alltså: Vid max-hastigheten av X km/h kan fordonet lastas av maximalt Y kg.
Däcktext – så här läser du av belastningsindex och hastighetsindex
Om texten på däckets sida ser ut så här: ”205/50 R16 91H” Så läser du av den på följande sätt:
205 = Däckets bredd på det bredaste stället (bredden avser inte enbart slitbanan, utan hela däckets bredd i mm)
50 = höjden, anges som procent av bredden (alltså 205/50)
R = Radialdäck
16 = Fälgens ytterdiameter (mäts enbart vid däckets anläggningsyta mot fälgen).
91 = Belastningsindex
H = Hastighetsindex
Vill du veta mer om belastningsindex, hastighetsindex eller har du andra frågor angående hur man läser av texten på däckets sida? Ta gärna kontakt med oss på Däckpartner, vi finns här och svarar på dina frågor!