Hur fungerar de nordiska friktionsdäcken?
Friktionsdäck av nordisk typ skiljer sig åt från de europeiska friktionsdäcken främst i sin gummiblandning. I de nordiska friktionsdäcken är gummiblandningen mjukare, och sajpningarna (se Däckskolan del 3 – Däckets material och uppbyggnad) fler till antalet. Denna kombination gör att däcket blir mer flexibelt och då greppar mer av vägbanan. Tack vare att det nordiska friktionsdäcket är mjukare skapar det ett lägre rullmotstånd och du får även en körning med lägre bullernivå, än om du hade använt en annan typ av däck.
Vad är skillnaden mellan europeiska och nordiska friktionsdäck?
Nordiska friktionsdäck:
- Har en mjukare gummiblandning som ger bättre grepp på is och snö.
- Nordiska dubbfria vinterdäck Har ofta hastighetsindex R (170km/h) eller Q (160km/h) (Hastighetsindex = däckets rekommenderade maxhastighet, se ”Däckskolan del 5 - Hastighetsindex och belastningsindex”)
- Fler sajpningar i däckets slitbana ger ett bra vintergrepp.
- De nordiska dubbfria vinterdäcken bibehåller sin utmärkta funktion även i extrem kyla.
Europeiska friktionsdäck:
- Är i första hand optimerade för våtgrepp och köregenskaper i höga hastigheter.
- Har ofta hastighetsindex V (240km/h) eller H (210km/h). (Se ”Däckskolan del 5 - Hastighetsindex och belastningsindex”)
- Däckens hårdare gummiblandning ger ett sämre grepp vid snö och is och kyligt väglag.
- De har färre sajpningar vilket ger större fokus på vattenavvisning än på optimerat grepp på vägbanan.
- De europeiska dubbfria vinterdäcken bör inte användas i varken Sverige (med Södra Sverige som ev undantag), Finland eller Norge.
Tveka inte att kontakta oss på Däckpartner, vi hjälper dig gärna!