Hur fungerar de europeiska friktionsdäcken
Europeiska friktionsdäck har en mjukare gummiblandning än dubbdäck, men hårdare gummiblandning än de nordiska friktionsdäcken. Tack vare den mjukare gummiblandningen som trots allt finns i de europeiska friktionsdäcken jämfört med dubbdäck, får de europeiska en högre friktion och greppar en bredare del av vägbanan.
Vad är skillnaden mellan europeiska och nordiska friktionsdäck?
De europeiska friktionsdäcken är inte anpassade för ett nordiskt klimat. Att köra med europeiska friktionsdäck på vägar som är täckta med måttliga mängder snö går bra, men däcken förlorar många av sina fördelaktiga egenskaper om man skulle använda dem under de riktigt kalla nordiska vintrarna - därför är detta inte att rekommendera.
Europeiska friktionsdäck:
- Är främst optimerade för våtgrepp och goda köregenskaper i höga hastigheter på barmark.
- Har oftast ett hastighetsindex på V (240km/h) alternativt H (210km/h). (Se ”Däckskolan del 5 - Hastighetsindex och belastningsindex”)
- Europeiska dubbfria vinterdäck har en hårdare gummiblandning än den nordiska motsvarigheten, vilket ger dem ett sämre grepp vid snö och is och kyligt väglag.
- De europeiska friktionsdäcken har färre sajpningar, vilket ger däcken större fokus på vattenavvisning.
- Europeiska friktionsdäck bör inte användas i varken Finland, Norge eller Sverige (ev undantagsvis Södra Sverige).
Nordiska friktionsdäck:
- Har en gummiblandning som är mjukare än den hos dubbdäck och även mjukare än den hos europeiska friktionsdäck. Detta ger de nordiska friktionsdäcken ett bättre grepp på is och snö.
- Har ofta hastighetsindex R (170km/h) eller Q (160km/h) (Hastighetsindex = däckets rekommenderade maxhastighet, se ”Däckskolan del 5 - Hastighetsindex och belastningsindex”)
- Den nordiska typen av friktionsdäck har fler sajpningar i däckets slitbana, vilket ger ett bra vintergrepp.
- De nordiska däcken bibehåller sin utmärkta funktion även vid mycket låga temperaturer.