Här på Däckspecialen i Västberga erbjuder vi all form av däckservice. Vi hjälper dig med bland annat hjulskife, montering, balansering och hjulinställning. Vi reparerar dessutom punkteringar på skottkärror, personbilar, lastbilar, truck och traktor. Vid behov kan vi också hjälpa dig med byte av styrleder, styrstag, spindelleder, bussningar och andra delar som rör fram och bakvagn.
Framvagns- och bakvagnsinställning (fyrhjulsinställning)
Vi på Däckspecialen i Västberga utför hjulinställning på både framvagn och bakvagn på alla typer av bil och framvagnsinställning på lastbil upp till 5000kg. Vi hjälper dig gärna även om du har en racebil, veteranbil eller annat custombygge, vi kan dock ej lämna ett fast pris då det är beroende på tidsåtgång.
Varför göra hjulinställning?
Allt eftersom ditt fordon används kommer det uppstå förslitningar i fram- och bakvagnens olika leder och bussningar. Detta i sin tur påverkar däckslitaget negativt och ger även en ökad bränsleförbrukning. Med en korrekt hjulinställning minskas både däck- och bränslekostnader vilket också har en positiv inverkan på miljön. Vår rekommendation är att du bör göra en kontroll av ditt fordons hjulinställning en gång per år eller efter 2000 mil.Du bör alltid göra en hjulinställning vid byte av stötdämpare, bussningar, styrleder och spindelleder eller om:
Du har kört ner i en grop eller kört på någonting
Du upplever problem med styrningen
Din ratt inte är upprätat när du kör rakt fram
Ratten inte återvänder till utgångsläget efter en sväng
Ditt fordon ”drar” åt ena hållet
Du märker att däcken slits ojämnt
Du byter ut framvagnskomponenter eller stötdämpare
Du köper en ny uppsättning däck och vill maximera livslängden
Balansering
Om det skakar i ratten eller i hela bilen kan det oftast avhjälpas med en hjulbalansering. I vissa fall kan ovala däck, slagna fälgar eller avsaknad av fälgcentreringsring orsaka vibrationer men detta upptäcks vid en balanskontroll.
TPMS
Vi har TPMS-ventiler till 99% av alla bilar. TPMS (Tire Pressure Monitoring System) är system som blir allt vanligare i nya bilar för att ge föraren information om lufttrycket i däcken under körning. Det finns två grundtyper av TPMS på marknaden:
Indirekt TPMS som mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet. Indikerar med en symbol när lufttrycket sjunkit i något däck. Behöver kalibreras exempelvis vid byte av däckdimension eller ändring av lufttryck.
Direkt TPMS som mäter lufttrycket i alla däck (ibland även reservhjulet) via sensorer i varje hjul. Indikerar vilket däck som tappat lufttrycket och visar det aktuella lufttrycket i däcken. Sensorerna till system för direkt TPMS kan vara både programmerbara eller självprogrammerande.