Gummiverkstan i Torsby
Öppettider
  • Måndag 07.00 - 17.00
  • Tisdag 07.00 - 17.00
  • Onsdag 07.00 - 17.00
  • Torsdag 07.00 - 17.00
  • Fredag 07.00 - 17.00
Kontakta oss
Gummiverkstan i Torsby

Gummiverkstan i Torsby

Södra Industrigatan 6
685 34 Torsby
Öppettider
  • Måndag 07.00 - 17.00
  • Tisdag 07.00 - 17.00
  • Onsdag 07.00 - 17.00
  • Torsdag 07.00 - 17.00
  • Fredag 07.00 - 17.00
Byt verkstad

Dubbdäck

Dubbdäck är däck som har grovt mönster och har små metallspetsar som sticker ut utanför däckets gummiyta. Detta betyder att dubbarna sticker ut och greppar direkt i körbanan, på isen eller i snön. images-4 Det som dubbdäcken är överlägset bäst på är att bromsa på hårda hala ytor som t.ex. is, hårt packad snö eller lite snö på is. Dubbdäcken ruggar även upp underlaget, både asfalt och is. Att asfalten ruggas upp innebär att farliga små partiklar frigörs men att isen ruggas upp hjälper alla andra bilister som inte har dubbade däck untan använder friktionsdäck som vinterdäck.

Tid för dubbdäck

Dubbdäck får användas under tidsperioden 1 oktober – 15 april samt då det råder vinterväglag.

Mönsterdjup för dubbdäck

Även om dubbdäck har dubbar så gäller samma regler för mönsterdjup för dubbdäcken som för friktionsdäck och året-runt-däck, d.v.s. 3mm. Dubbarna i dubbdäcken Dubbarna i ett dubbdäck kan sticka ut upp till 2.5 mm men normalt är mellan 1-2 mm när däcken är nya. Antalet dubbar i ett normalt vinterdäck kan vara upp till 130 dubb men det finns rallydäck som upp till 600 dubbar och en halv centimeters dubbutstick. De dubbdäck som är mest extrema är de däck som har 100 dubbar som är 30 mm långa och används vid isracing. Dubbdäck utomlands I många länder är det förbjudet att använda dubbade däck på bilen. Detta ha fördelen att gatorna inte slits lika mycket och mindre hälsofarligt damm rivs upp. Dock så är risken för hala betydligt större eftersom inte isbelagda ytor ruggas upp av dubbarna utan enbart poleras av friktionsdäcken. De som dessa länder gär ät att mekaniska rugga upp eller sandblästra dessa ytor vilket både kostar pengar och är svårt att förutse var ytorna uppkommer. Många länder inom EU har förbund mot dubbdäck vilket är förståligt i de södra länderna men även i länder som har snö och höga berg, som t.ex. Tyskland, har förbud mot dubbade däck men där man använder friktionsdäck istället. Dubbdäck i Tyskland Dubbdäck utomlands och i Tyskland kan vara förbjudet men snökedjor går alltid att ta till när det krävs. Om ni har tänkt åka till Alperna eller till Tyskland med bil så ska ni inte göra detta med dubbdäck på bilen. Dubbade däck är förbjudna i Tyskland. De som ni kan råka ut för är att bilen förbjuds att åka in i Tyskland eller ännu värre att bilen blir stoppad i Tyskland och ni får inte åka vidare innan nya däck sitter på bilen och du betalat dryga böter.