Däck som är märkta M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ”Mud and Snow” eller märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) är för det mesta godkända vinterdäck. M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller ”Mud and Snow” är alla är versioner av samma beteckning. Men se upp, bara för att ett däck är märkt med M&S betyder det inte att däcket är ett godkänt vinterdäck, utan bör kollas upp extra.
När du ska välja vinterdäck är det en del saker du ska tänka på. Viktigt är t.ex. körförhållandena där du oftast kör din bil. Vid isigt underlag ger dubbdäck dig i regel ett bättre grepp, medan ett dubbfritt däck ger ett bättre väggrepp vid lös snö och barmark.
Att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren är absolut inte att rekommendera. Gummiblandningen har en helt annan blandning än den i sommardäck, vilket gör att säkerheten påverkas betydligt. Gummit är mjukare i vinterdäck, vilket under riktigt varma sommardagar gör det ordentligt riskfyllt att köra med dessa typer av däck. Friktionsdäck – dvs dubbfria vinterdäck - har dessutom ett helt annat däckmönster än vad sommardäck har, vilket både förlänger deras bromssträcka och även gör de till en stor riskfaktor för vattenplaning.
Från den 1 december-31 mars ska du ha vinterdäck på din bil enligt vinterdäckslagen vi har i Sverige. Mellan dessa datum är det lag på att använda vinterdäck, om det är vinterväglag.
För personbilar och fordon med en totalvikt upp till och med 3,5 ton gäller ett mönsterdjup på minst 3 mm och för lastbil, buss och personbil klass 2 (totalvikt över 3,5 ton) gäller 5 mm. Kravet gäller för samtliga däck.
Det finns flera saker som avgör om dina vinterdäck är godkända. I Sverige har vi en lag på att vinterdäck bland annat ska ha minst 3 mm. mönsterdjup, samt att de ska ha korrekta märkningar med bland annat en alptopp med snöflinga.
Ofta sitter en lufttryckstabell med korrekt lufttryck på insidan av bildörren eller i instruktionsboken till bilen. Hittar du inte vilket lufttryck du ska ha till din bil är du alltid välkommen till oss på Däckpartner, så hjälper vi dig.
En enkel rekommendation är att när det börjar bli varmare ute är det dags att byta till sommardäck på bilen. Men när är det egentligen lämpligt att göra detta? Det är helt enkelt vädret som avgör och vart i landet du bor, då vintern håller i sig betydligt längre i norra än i södra Sverige. Efter den 15 april får du dock inte köra med dubbdäck, så länge det inte råder vinterväglag.
Regeln om sommardäck och när man får ha sommardäck styrs av reglerna kring vinterdäck och dubbdäck. Den officiella regeln för när man får ha sommardäck är mellan 1 april – 30 november. Det regeln egentligen reglerar är att du från och med 1 april inte längre är lagstadgat tvungen att köra med vinterdäck. Denna regel får man dock frångå, om det fortfarande råder vinterväglag, vilket det på flera håll i Sverige kan göra långt in i april månad. Om ett väglag klassas som vinterväglag eller inte, avgörs av polismyndigheten.
På däcket finns en DOT-kod. Koden och märkningen finns på däckets sida. Sedan 2000 består koden av fyra siffror. De två första siffrorna visar däckets tillverkningsvecka och de två sista tillverkningsåret. Ex: DOT-koden 0522 = däcket är tillverkat vecka 5 och år 2022
Det minsta tillåtna mönsterdjupet på sommardäck är 1.6 mm. Men vi rekommenderar att du byter innan det för att köra tryggt på vägen.
”SUV” en förkortning för ”Sport Utility Vehicle”. I Sverige kallas även SUV för stadsjeep.
Risken för vattenplaning ökar vanligtvis på sommarhalvåret här i Sverige. En kraftig skur och vattenfyllda vägspår är allt som krävs för att du som förare skall råka ut för vattenplaning. Det finns dock sätt för dig som är förare och bilägare att undvika vattenplaning när du är ute och kör på sommaren.