Hur fungerar de nordiska friktionsdäcken?
Friktionsdäck av nordisk typ skiljer sig åt från de europeiska friktionsdäcken främst i sin gummiblandning. I de nordiska friktionsdäcken är gummiblandningen mjukare, och sajpningarna (se Däckskolan – Däckets material och uppbyggnad) fler till antalet. Denna kombination gör att däcket blir mer flexibelt och då greppar mer av vägbanan. Tack vare att det nordiska friktionsdäcket är mjukare skapar det ett lägre rullmotstånd och du får även en körning med lägre bullernivå, än om du hade använt en annan typ av däck.
Vad är skillnaden mellan europeiska och nordiska friktionsdäck?
Nordiska och europeiska friktionsdäck skiljer sig åt i design och funktion för att passa olika klimat och vägförhållanden. Nordiska friktionsdäck har en mjukare gummiblandning och fler sajpningar i slitbanan, vilket ger utmärkt grepp på snö och is. Däcken har ett lägre hastighetsindex eftersom de är anpassade för vinterväglag snarare än höga hastigheter. Europeiska friktionsdäck, däremot, är optimerade för våta vägar och högre hastigheter tack vare en hårdare gummiblandning och färre sajpningar, vilket prioriterar vattenavvisning. Dessa skillnader gör att nordiska däck är bäst för kalla och snörika förhållanden, medan europeiska däck lämpar sig för mildare vintrar, men är olämpliga i de nordiska länderna, med undantag för södra Sverige.
Nordiska friktionsdäck:
- Har en mjukare gummiblandning som ger bättre grepp på is och snö.
- Nordiska dubbfria vinterdäck Har ofta hastighetsindex R (170km/h) eller Q (160km/h) (Hastighetsindex = däckets rekommenderade maxhastighet, se ”Vad är hastighetsindex för däck?)
- Fler sajpningar i däckets slitbana ger ett bra vintergrepp.
- De nordiska dubbfria vinterdäcken bibehåller sin utmärkta funktion även i extrem kyla.
Europeiska friktionsdäck:
- Är i första hand optimerade för våtgrepp och köregenskaper i höga hastigheter.
- Har ofta hastighetsindex V (240km/h) eller H (210km/h). (Se ”Vad är hastighetsindex för däck?”)
- Däckens hårdare gummiblandning ger ett sämre grepp vid snö och is och kyligt väglag.
- De har färre sajpningar vilket ger större fokus på vattenavvisning än på optimerat grepp på vägbanan.
- De europeiska dubbfria vinterdäcken bör inte användas i varken Sverige (med Södra Sverige som ev undantag), Finland eller Norge.
Vill du ha mer information om nordiska friktionsdäck? Behöver du rådgivning ang vilka däck som passar dig och dina körvanor bäst?
Tveka inte att kontakta oss på Däckpartner, vi hjälper dig gärna!