Under 2020 hade Bris kuratorer över 31 000 kontakter med barn och unga via telefon, chatt och mejl. Den sociala distanseringen har inneburit påfrestningar för många familjer och hos Bris har det skett en väsentlig ökning av samtal om familjekonflikter. För barn vars föräldrar har psykisk ohälsa har situationen under året förvärrats och barn har beskrivit att pandemin försämrat många vuxnas mående.
-Det känns mycket bra att vi tillsammans med verkstäderna fortsätter att bidra till det otroligt viktiga arbete som Bris bedriver för barn och unga i Sverige. Extra mycket i dessa tider då vi fått information från Bris att fler barn mått dåligt och sökt stöd det senaste året under pandemin, säger Jon Persson, marknadschef hos Däckpartner.
På Däckpartner har man nu valt att fortsätta samarbetet som pågått ända sedan 2017.
-Tillsammans med verkstäderna har vi sedan starten 2017 genomfört ett flertal initiativ. Alltifrån auktioner vid events till insamlingar via våra sociala medier. Det vi också är stolta över är att vi engagerat våra kunder att också stötta Bris. Till exempel så delar vi ut våra egna barnböcker kostnadsfritt på verkstäderna med en uppmaning till våra kunder att Swisha en summa för boken till Bris, avslutar Jon.
Sedan Däckpartner inledde sitt samarbete med BRIS har deras olika initiativ bidragit med över 700 000:- till BRIS.
- Vi är mycket glada att Däckpartner valt att stötta oss, varje krona gör skillnad för vår verksamhet. Deras stöd bidrar till ökade möjligheter för oss att ha mer öppet i stödverksamheten och fortsätta att utveckla vårt arbete för barns rättigheter. Långsiktiga samarbetsavtal likt det vi har med Däckpartner är viktiga för Bris säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.